Serwis używa pliki cookies!

Ta witryna używa plików cookie. Więcej informacji o używanych przez nas plikach cookie, ich zastosowaniu i sposobie modyfikacji akceptacji plików cookie, można znaleźć tu „Polityce Cookies

 Zgadzam się
 Zgadzam się
arrow arrow2 arrowsgb biznes czlowiek rolnictwo filtrowanie1 filtrowanie2 ikonkainfo kolkadopinu kwadracik okooutline partnerstwo pin solidnosc stabilnosc tradycja biznes czlowiek rolnictwo linkedin googlep scrollTo phone mail hours where twit fb download alert login idea3 idea4 sgbikonkaglowna2 sgbglownaikona1 menu_toggler compass arrow-triangle-top arrow-triangle-bottom arrow-light-bottom arrow-light-right close search

UWAŻAJ na złośliwą aplikację mobilną w sklepie Google Play

Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa Związku Banków Polskich informuje, że na podstawie zgłoszenia oraz aktywnej analizy banków rozpoznano kolejną aplikację mobilną na smartfony z systemem android, z wbudowanym mechanizmem pozyskiwania poufnych danych klientów banków i przechwytywania wiadomości sms. Aplikacja ta jest dostępna do pobrania w sklepie Google Play pod nazwą Ultra Explorer firmy Expo Studio. W chwili obecnej aplikacja jest nakierowana na klientów 15 banków oraz firm świadczących usługi w obszarze blockchain.

Podczas instalacji aplikacja Ultra Explorer żąda między innymi następujących uprawnień (większość z nich jest nadmiarowa, niezgodna z pierwotnym przeznaczeniem aplikacji):

Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP zwraca uwagę, że mogą występować próby rozpowszechniania podobnych aplikacji, pod różnymi nazwami, za pomocą różnych mediów w tym także innych aplikacji udostępnianych w sklepie Google Play.

W związku z tym rekomendujemy klientom:

– pobieranie, instalowanie i korzystanie wyłącznie z autoryzowanych aplikacji bankowych, pobieranych z wiarygodnych źródeł przy czym należy pamiętać, że nawet aplikacje w oficjalnych sklepie Google Play mogą zawierać ukryte, złośliwe oprogramowanie;

– zachowanie szczególnej ostrożności przy instalowaniu aplikacji wymagających dostępu do nadmiarowych uprawnień na urządzeniu (pełny dostęp administracyjny do systemu telefonu, zezwolenie na odczytywanie treści SMS,itp), co w efekcie może prowadzić do utraty kontroli nad działaniem urządzenia;

– w razie jakichkolwiek wątpliwości w trakcie instalacji ale także już po jej dokonaniu, pojawienia się nietypowych zachowań w trakcie użytkowania aplikacji banku należy wstrzymać się z użytkowaniem aplikacji i niezwłocznie skontaktować się z infolinią własnego banku;

– nigdy nie podawaj hasła do bankowości internetowej (zwłaszcza jak jesteś o nie poproszony w wyniku działania aplikacji mobilnej banku).

Szczegółowe informacje o wymaganiach bezpieczeństwa oraz zasadach postępowania znajdziesz na stronie swojego banku. Banki działając na rzecz bezpieczeństwa swoich klientów podejmują indywidualnie adekwatne działania dla danego zagrożenia oraz współpracują ze sobą w ramach Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP. 

artykuł z ZBP>>