Ładowanie...

Nie wszystkie pojęcia używane w bankowości są oczywiste – dlatego przygotowaliśmy słownik, który pomoże Ci zrozumieć najważniejsze terminy związane z kontami, kartami, przelewami, oprocentowaniem i innymi usługami finansowymi.


Zajrzyj, gdy masz wątpliwości – wyjaśniamy wszystko prosto i przejrzyście.

Słownik pojęć – proste wyjaśnienia

autoryzacja

Autoryzujesz dyspozycję, np. zlecenie płatnicze, gdy zgadzasz się na to, aby bank ją wykonał. Twoja autoryzacja następuje w momencie rozpoczęcia uwierzytelniania lub silnego uwierzytelniania.

bank (my)

Bank Rumia Spółdzielczy z siedzibą w Rumi

bank odbiorcy

Bank prowadzący rachunek odbiorcy, do którego wysyłamy przelew (Twoje zlecenie płatnicze).

call center

Telefoniczne centrum obsługi klienta. Obsługuje naszych klientów przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Telefon: 800 888 888. Wszystkie rozmowy są rejestrowane (opłata za minutę połączenia zgodnie z taryfą operatora).

data waluty (data księgowania)

Moment, od którego lub do którego naliczamy odsetki od pieniędzy, którymi obciążyliśmy lub uznaliśmy rachunek płatniczy.

dokument tożsamości

Akceptowany przez nas ważny dokument, dzięki któremu możemy stwierdzić tożsamość osoby fizycznej, gdy załatwia sprawę w banku.

dodatkowy dokument tożsamości

Inny akceptowany przez nas ważny dokument, który może nam być potrzebny, gdy musimy dodatkowo potwierdzić tożsamość osoby fizycznej. Może to być na przykład legitymacja emeryta lub rencisty.

dostawca przekazujący

Dostawca usług płatniczych, który przekazuje dostawcy przyjmującemu informacje wymagane do tego, abyśmy przenieśli Twój rachunek płatniczy.

dostawca przyjmujący

Dostawca usług płatniczych, któremu dostawca przekazujący dostarcza informacje wymagane do tego, abyśmy przenieśli Twój rachunek płatniczy.

dostawca świadczący usługę inicjowania transakcji płatniczej

Dostawca usług płatniczych, który na polecenie użytkownika inicjuje transakcję płatniczą. Jest to firma zewnętrzna pośrednicząca w płatnościach elektronicznych.

dostawca usług płatniczych

My albo inny podmiot, który świadczy usługi płatnicze.
Usługi te określa art. 3 Ustawy o usługach płatniczych.

dostępne środki

Pieniądze na koncie powiększone o kwotę niewykorzystanego kredytu w rachunku płatniczym (o ile z niego korzystasz) lub kredytu odnawialnego w ROR i pomniejszone o pieniądze zablokowane na rachunku, które są już w trakcie dyspozycji.

Przykład:

Masz 1000 zł na koncie (saldo) i niewykorzystany kredyt w rachunku płatniczym: 2000 zł. Płacisz kartą 500 zł za zakupy. Transakcja nie jest jeszcze rozliczona, ale zablokowaliśmy pieniądze na zapłatę za zakupy. Dostępne środki wynoszą 2500 zł
(1000 zł + 2000 zł - 500 zł = 2500 zł).

dzień roboczy

Dzień, w którym obsługujemy klientów. Dzień roboczy nie jest sobotą ani dniem ustawowo wolnym od pracy.

EOG

Europejski Obszar Gospodarczy obejmujący państwa członkowskie Unii Europejskiej oraz Norwegię, Islandię i Lichtenstein.

godzina graniczna

Godzina, do której przyjmujemy określone zlecenia płatnicze, aby je wykonać w danym dniu roboczym.

IBAN/unikatowy identyfikator

Numer rachunku bankowego zgodny z międzynarodowym standardem numeracji rachunków bankowych ustanowionym przez European Committee for Bank Standardisation.

indywidualne dane uwierzytelniające

Dane, które otrzymuje użytkownik od dostawcy usług płatniczych do celów uwierzytelniania – potwierdzania swojej tożsamości podczas operacji w banku.

instrument płatniczy

Urządzenie, przedmiot lub zbiór procedur do składania zleceń płatniczych. Może nim być na przykład karta.

klient

W naszym banku może to być m.in. klient indywidualny lub rada rodziców.

klient indywidualny

Osoba fizyczna (konsument), która zawiera z bankiem umowę, ale ta umowa nie jest związana bezpośrednio z działalnością gospodarczą lub zawodową tej osoby.

kursy walut (referencyjne kursy walutowe)

Kursy walut obcych i wartości dewizowych w walutach obcych, które ustalamy w naszym banku w złotych.

kwota minimalna

Kwota, poniżej której bank ma prawo rozwiązać umowę rachunku bankowego, gdy w ciągu dwóch lat nie dokonano na rachunku żadnych obrotów, poza dopisywaniem odsetek (art. 60 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r – Prawo bankowe).

limit wypłat gotówki

Limit ilościowy ustala bank. Limit wartościowy to suma, którą danego dnia możesz wykorzystać w operacjach gotówkowych:

  • w bankomatach,
  • innych urządzeniach samoobsługowych,
  • placówkach banków.

limit wypłat gotówki

Limit ilościowy ustala bank. Limit wartościowy to suma, którą danego dnia możesz wykorzystać w operacjach gotówkowych:

  • w bankomatach,
  • innych urządzeniach samoobsługowych,
  • placówkach banków.

małoletni

Osoba, która nie ukończyła 18 lat i nie ma pełnej zdolności do czynności prawnych.

minimalne wynagrodzenie za pracę

Tę kwotę określa Ustawa z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

Moje Dokumenty SGB

Usługa, która spełnia wymogi trwałego nośnika. Moje Dokumenty SGB umożliwiają Ci dostęp do dokumentów i informacji przekazywanych przez nas. Są to m.in. regulaminy, taryfa opłat i prowizji. Szczegóły usługi znajdziesz w „Przewodniku dla klienta”.

nierezydent

Osoba fizyczna, która ma miejsce zamieszkania poza terytorium Polski.

NRB/unikatowy identyfikator

Krajowy standard numeracji kont bankowych, określają go odrębne przepisy. Składa się z dwudziestu sześciu cyfr, z których:

  1. dwie pierwsze cyfry to liczba kontrolna, wyliczana przez bank, który prowadzi rachunek bankowy,
  2. osiem kolejnych cyfr to numer rozliczeniowy,
  3. szesnaście ostatnich cyfr to numer porządkowy rachunku bankowego, nadawany przez bank, który prowadzi ten rachunek.

obciążenie rachunku

Zmniejszenie stanu Twojego konta, gdy zrealizujemy zleconą dyspozycję.

odbiorca

Osoba fizyczna, osoba prawna, jednostka organizacyjna, która nie ma osobowości prawnej, a której ustawa przyznaje zdolność prawną. Wskazujesz ją jako tę, która ma otrzymać pieniądze będące przedmiotem transakcji.

okres odsetkowy

Wskazujemy go w umowie lub potwierdzeniu. To okres, za który naliczamy odsetki na Twoim koncie.

organizacja płatnicza

Organizacja kartowa, oraz inne podmioty które określają zasady funkcjonowania schematu płatniczego (Visa, Mastercard lub Polski Standard Płatności). 

pakiet

Opłaty i prowizje dla poszczególnych grup klientów, które opisujemy w taryfie.

placówka banku/nasza placówka/placówka

Nasz oddział lub inna jednostka organizacyjna, w której obsługujemy klientów.

płatnik

Użytkownik, który składa zlecenie płatnicze.

polecenie przelewu

Dyspozycja, na podstawie której przelewamy pieniądze z Twojego konta na inne konto.

polecenie zapłaty

Usługa płatnicza, która polega na obciążeniu określoną kwotą rachunku płatniczego płatnika na skutek transakcji płatniczej zainicjowanej przez odbiorcę na podstawie zgody płatnika. Płatnik udziela zgody odbiorcy, dostawcy odbiorcy lub dostawcy płatnika.

posiadacz /posiadacz konta

Klient indywidualny, który ma u nas konto. Jeśli jest to rachunek wspólny, za posiadacza uważamy każdego ze współposiadaczy

potwierdzenie

Dokument potwierdzający, że umowa danego rodzaju została zawarta.

prawo bankowe

Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe ze zmianami.

przedstawiciel ustawowy

Rodzic, opiekun prawny, kurator osoby ubezwłasnowolnionej częściowo lub opiekun osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie.

przewodnik dla klienta

Opisujemy w nim, jakie oferujemy usługi i jak korzystać z systemu. Mamy następujące przewodniki:

  • Przewodnik po Bankowości Internetowej SGB24,
  • Moje Dokumenty SGB – Przewodnik dla Użytkownika,
  • Instrukcję użytkowania Kantoru SGB,
  • Przewodnik po Aplikacji SGB Mobile.

rachunek/konto

Rachunek, który otwieramy i prowadzimy na podstawie umowy, w tym rachunek płatniczy.

rachunek płatniczy

Rachunek do transakcji płatniczych, czyli taki, na który możesz wpłacać pieniądze lub je z niego wypłacać, a także robić transfer pieniędzy.

regulamin

Ten Regulamin kont dla klientów indywidualnych oraz załączniki, które określają szczegółowe warunki prowadzenia danego typu konta lub świadczenia określonej usługi.

rejestr zastrzeżeń numerów PESEL

Prowadzi go minister właściwy ds. informatyzacji. Są w nim dane dotyczące osób pełnoletnich, które zastrzegły swój numer PESEL.

reklamacja

Składasz ją, gdy masz zastrzeżenia do naszych usług.

rezydent

Osoba fizyczna, która ma miejsce zamieszkania w Polsce.

saldo rachunku

Pieniądze, które są zaksięgowane na Twoim koncie na koniec dnia operacyjnego, stanowiące różnicę między sumą uznań a obciążeń rachunku.

Przykład:

Masz 1000 zł na koncie (saldo). Płacisz kartą 500 zł za zakupy. Transakcja nie jest jeszcze rozliczona, ale zablokowaliśmy pieniądze na zapłatę za zakupy. Otrzymujesz wpłatę na konto 1500 zł. Saldo rachunku wynosi 2000 zł (1000 zł - 500 zł + 1500 zł = 2000 zł).

sankcje międzynarodowe lub embarga

Ustanawia je Unia Europejska, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania lub Organizacja Narodów Zjednoczonych. Mogą to być:

  • środki ograniczające, np. zamrożenie lub nieudostępnienie wartości majątkowych,
  • środki zakazujące handlu określonym towarem bądź ograniczające go.

SGB lub Spółdzielcza Grupa Bankowa

Zrzeszenie, które tworzą SGB-Bank S.A. oraz banki spółdzielcze, które zawarły z nim umowę zrzeszenia.

silne uwierzytelnienie

To proces, w którym potwierdzamy, że to użytkownik zleca daną transakcję lub operację do realizacji w banku. Silne uwierzytelnianie chroni Cię przed oszustami, którzy podszywają się pod bank.

Jak przebiega proces silnego uwierzytelniania? Potwierdzasz swoją tożsamość co najmniej dwoma niezależnymi sposobami, wybranymi spośród trzech kategorii:

  1.  Coś, co wiesz tylko Ty np. hasło, PIN, odpowiedź na pytanie bezpieczeństwa,
  2. Coś, co tylko Ty posiadasz jako użytkownik np. telefon, token, karta, aplikacja mobilna generująca kody,
  3. Coś, co identyfikuje Twoje cechy fizyczne np. odcisk palca, rozpoznanie twarzy, skan tęczówki.

skrzynka elektroniczna

Nasz adres do doręczeń elektronicznych (tzw. e-Doręczenia), wprowadzony Ustawą z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych: AE:PL-19197-54740-TJETT-21.

stawka bazowa

Stopa procentowa pochodząca z publicznie dostępnego źródła, którą mogą sprawdzić obie strony umowy.

strona internetowa banku

Strona WWW pod adresem: www.bankrumia.pl.

SWIFT

Międzynarodowy system telekomunikacyjny.

system

System teleinformatyczny, przez który przekazujemy Ci:

  • informacje o obsłudze Twoich rachunków,
  • komunikaty, dzięki którym przygotujesz i prześlesz dyspozycje do banku.

tabela

Tabela kursów walut dla dewiz, która u nas obowiązuje. Publikujemy ją na stronie www.bankrumia.pl.

taryfa

„Taryfa prowizji i opłat za czynności i usługi bankowe świadczone dla klientów indywidualnych”, która określa prowizje i opłaty za czynności i usługi bankowe pobierane przez nasz bank.

transakcja płatnicza /operacja/transakcja

Wpłata, wypłata gotówki lub bezgotówkowy transfer pieniędzy.

umowa /umowa ramowa

Umowa, na podstawie której wykonujemy indywidualne transakcje płatnicze i prowadzimy rachunek lub rachunki. Do umowy zastosowanie mają również regulamin i taryfa.

urządzenie samoobsługowe

Urządzenie elektroniczne, dzięki któremu możesz dokonać czynności zgodnie z regulaminem, m.in. zapłacić pieniędzmi ze swojego konta lub dzięki któremu możesz wpłacić pieniądze na swoje konto. Urządzenia samoobsługowe to na przykład parkometry, kasy samoobsługowe, wpłatomaty itp.

Ustawa o usługach płatniczych

Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych.

uznanie rachunku

Powiększenie salda rachunku.

użytkownik

Osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której ustawa przyznaje zdolność prawną, korzystająca z usług płatniczych w charakterze płatnika lub odbiorcy. Użytkownikiem jest posiadacz rachunku oraz osoba przez niego upoważniona.

waluta rachunku

Waluta, w której prowadzimy Twój rachunek.

waluta rozliczeniowa

Waluta, w której organizacja płatnicza rozlicza transakcje krajowe lub zagraniczne.

wartości majątkowe

To prawa majątkowe, inne mienie ruchome lub nieruchomości, środki płatnicze, instrumenty finansowe w rozumieniu Ustawy z 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, inne papiery wartościowe, wartości dewizowe oraz waluty wirtualne.

wniosek

Wniosek o udostępnienie lub zmianę usług w zakresie rachunku, instrumentów płatniczych i elektronicznych kanałów dostępu.

zamrożenie wartości majątkowych

To środek zapobiegawczy, dzięki któremu możemy przeciwdziałać finansowaniu terroryzmu oraz współdziałać w realizacji sankcji. Gdy zamrażamy wartości majątkowe, nie możesz:

  • przenieść, zmienić ani w żaden sposób ich wykorzystać,
  • przeprowadzić z ich udziałem żadnych operacji.

zlecenie płatnicze

Dyspozycja płatnika lub odbiorcy do banku, która zawiera polecenie wykonania transakcji płatniczej.

zleceniodawca

Użytkownik, który zleca bankowi wykonanie zlecenia płatniczego.

zgoda na obciążanie rachunku

Zgoda na to, aby odbiorca obciążył Twój rachunek kwotami, które wynikają z Twoich zobowiązań wobec niego. Na podstawie takiej zgody odbiorca ma prawo wystawić polecenie zapłaty.